Algemene voorwaarden
Definities
Opdrachtnemer: Dak & Ko, gevestigd in IJmuiden en ingeschreven onder de handelsnaam Dak & Ko,
KvK-nummer 96049731
Opdrachtgever: Natuurlijke of rechtspersoon met wie Dak & Ko een (of meerdere)
overeenkomst(en) heeft gesloten.
Artikel 1. Algemeen
1.1 Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op overeenkomsten van verkoop en levering van goederen, aanneming van werk en het verrichten van diensten en alle andere overeenkomsten gesloten door Dak & Ko deze algemene voorwaarden zijn ook van toepassing op de handelingen die voorafgaan aan het tot stand komen van een van deze overeenkomsten.
1.2 De standaard bepalingen of algemene voorwaarden van andere weder/partijen gelden niet, tenzij deze uitdrukkelijk schriftelijk zijn aanvaard door Dak & Ko.
1.3 Deze algemene voorwaarden zijn ook van toepassing bij eventuele vervolgopdrachten of aanvullende werkzaamheden.
Artikel 2. Offerte en opdracht
2.1 Alle offertes van Dak & Ko zijn vrijblijvend en kunnen te allen tijde worden herroeppen. Elke offerte vervalt twee maanden naar verzending van de aanbieding.
2.2 De offerte omvat enkel de in de offerte omschreven werkzaamheden of goederen. Alle niet in de offerte genoemde werkzaamheden/goederen zijn niet in de prijs inbegrepen.
2.3 Alle offertes zijn exclusief timmerwerkzaamheden aan dak hout, tenzij specifiek genoemd in de aanbieding.
2.4 In een offerte is, tenzij uitdrukkelijk overeengekomen, nimmer begrepen, verborgen gebreken en al het andere wat niet van tevoren vast te stellen is.
2.5 Alle offertes zijn erop gebaseerd dat energie en water kosteloos beschikbaar worden gesteld op de plaats van de uit te voeren werkzaamheden.
2.6 Als er tussen acceptatie van de offerte en de aanvang van de werkzaamheden een prijsverhoging met meer dan 2,5 % plaats vind in de inkoopprijzen van de materialen worden deze doorberekend aan de opdrachtgever.
Artikel 3. Overeenkomsten
3.1 Overeenkomsten komen tot stand door het retour ontvangen van Dak & Ko van een ondertekende schriftelijke offerte tenzij Dak & Ko uitdrukkelijk laat blijken dat een overeenkomst op een andere wijze tot stand is gekomen bij. Mail, sms, app.
3.2 Afspraken met medewerkers of opdrachtnemers van Dak & Ko die geen mandaat hebben binden Dak & Ko niet, tenzij deze afspraken door Dak & Ko schriftelijk zijn bevestigd.
Artikel 4. Uitvoering van de opdracht
4.1 De opgave van een (op)leveringstermijnen en de uitvoering der werkzaamheden in de aanbiedingen, bevestigingen en/of contracten vermeld, worden naar beste weten gedaan en zullen zoveel mogelijk in achter worden genomen, doch zij zijn niet bindend. De (op)leveringstermijnen zijn derhalve altijd bij benadering aangegeven. Bij overschrijding van deze termijnen kan de opdrachtnemer in overleg treden met de opdrachtgever. Overschrijding van de leveringstermijn geeft de opdrachtgever derhalve geen recht, ook niet na ingebrekestelling, ontbinding van de overeenkomst en/of schadevergoeding te vorderen dan wel enige voor de opdrachtgever uit de overeenkomst voorvloeiende verplichting geschorst of vervallen te achten, tenzij de overschrijding als gevolgd van opzet of grove schuld plaats heeft.
4.2 Opdrachtnemer is bevoegd om de opdracht in fases uit te voeren en tussentijds afzonderlijk aan opdrachtgever in rekening te brengen. Indien betaling in termijnen is overeengekomen en de eerste termijn bij opdracht vervalt, zal de feitelijke levering niet eerder hoeven plaats te vinden dan na ontvangst van de eerste betalingstermijn.
4.3 Wijzigingen in het aangenomen werk, bijvoorbeeld doordat een ontwerp wordt gewijzigd, hoeveelheden niet overeenkomen met de werkelijk benodigde goederen worden beschouwd als meerwerk. Meerwerk zal worden berekend op basis van het op het moment van uitvoering geldende uurtarief.
Artikel 5. Oplevering
5.1 Wordt niet binnen 14 dagen na de mededeling dat het werk is voltooid schriftelijk aan Dak & Ko medegedeeld dat het werk al dan niet is goedgekeurd en welke redenen daaraan ten grondslag liggen dan wordt het werk geacht te zijn goedgekeurd.
5.2 In geval van afkeuring van de materialen zal de opdrachtnemer in de gelegenheid worden gesteld de afgekeurde materialen opnieuw te leveren dan wel alsnog conform de opdracht uit te voeren.
Artikel 6. Aansprakelijkheid en overmacht
6.1 Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor (gevolg) schade, van welke aard dan ook, bijvoorbeeld doordat opdrachtnemer is uitgegaan van door de opdrachtgever verstrekte onjuiste of onvolledige gegevens.
6.2 De opdrachtgever is zelf verantwoordelijk voor eventueel aan te vragen vergunningen of andere overheidsgoedkeuringen.
6.3 Indien opdrachtnemer in overleg met de opdrachtgever, besluit om (een gedeelte van) de opdracht uit te besteden aan een derde partij, is de opdrachtnemer niet aansprakelijk voor de werkzaamheden die door deze derde partij worden verricht.
6.4 Iedere aansprakelijkheid voor elke vorm van schade is beperkt tot het factuurbedrag of het bedrag dat schriftelijk/nader is overeengekomen en dat in het desbetreffende geval de verzekeringsmaatschappij onder de lopende verzekering/en van Dak & Ko worden uitbetaald.
6.5 Dak & Ko is niet aansprakelijk voor schade, indien deze het gevolg is van overmacht. Onder overmacht wordt verstaan iedere oorzaak die niet aan Dak & Ko kan worden toegerekend.
6.6 Dak & Ko is niet aansprakelijk voor schade als gevolg van overschrijding van de
op/leveringstermijn, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.
Artikel 7. Betalingen
7.1 Betalingen van facturen van opdrachtnemer dient te geschieden binnen 14 dagen na factuurdatum tenzij schriftelijk anders overeengekomen. Bezwaren tegen de hoogte van een factuur schorten de betalingsverplichting niet op.
7.2 Bij overschrijding van de betalingstermijn van 14 dagen of anderszins overeengekomen betalingstermijn is opdrachtgever van rechtswege in verzuim en is een contractuele vertragingsrente verschuldigd van 1% per (gedeelte van een) maand. Opdrachtnemer mag ervoor kiezen om een vertragingsrente in rekening te brengen gelijk aan de wettelijke (handels) rente.
7.3 Opdrachtnemer is in geval van overschrijding van enige betalingstermijn zonder verdere waarschuwing gerechtigd zijn werkzaamheden direct op te schorten, totdat het volledig openstaande bedrag uit alle met opdrachtgever gesloten overeenkomsten volledig is voldaan.
7.4 Opdrachtnemer behoud de eigendom van alle door hem geleverde zaken, totdat de opdrachtgever volledig aan al zijn betalingsverplichtingen heeft voldaan. Het is de wederpartij niet toegestaan geleverde of gebruikte goederen te verpanden, vervreemde of bezwaren zolang de eigendom van Dak & ko daarop nog rust.
7.2 Indien de opdrachtnemer invorderingsmaatregelen treft tegen de opdrachtgever die is verzuim is zijn declaratie te voldoen komen de incassokosten geheel voor rekening van opdrachtgever. De omvang van de incassokosten is geregeld in de Wet normering buitengerechtelijke incassokosten en het bijbehorende Besluit.
7.3 Het recht van een derde /wederpartij van Dak & Ko om zijn eventuele vorderingen op Dak & Ko te verrekenen wordt uitdrukkelijk uitgesloten.
Artikel 8. Privacy
8.1 Op de overeenkomst is het privacyreglement van opdrachtnemer van toepassing. Dit reglement (AVG) kunt u vinden op de website van Dak & Ko.
8.2 Opdrachtgever verleent opdrachtnemer toestemming om foto's te maken van de dakbedekking voorafgaand aan de uitvoering van de werkzaamheden.
8.3 Opdrachtgever verleent opdrachtnemer toestemming om beeldmateriaal van de opgeleverde dakbedekkingsconstructie te maken en de voor marketing doeleinde te publiceren op de website van Dak & Ko en andere sociale media van Dak & Ko.
Artikel 9. Garantie
9.1 Dak & Ko garandeert de regendichtheid van de uitgevoerde en opgeleverde dakbedekking voor een periode van 10 jaren vanaf het moment van oplevering. Bij het overlagen/her-dekken van een bestaand dak is het 5 jaren.
9.2 Lekkage verschijnselen dienen binnen een redelijk termijn na ontdekking ervan schriftelijk worden gemeld bij Dak & Ko, waarna Dak & Ko deugdelijk herstel zal uitvoeren met inachtneming van het bepaalde in het vorige lid. Herstel betekent niet dat de afgegeven garantieperiode wordt verlengd tot langer dan de in het vorige lid genoemde periode.
9.3 Garantie vervalt, zolang de aanneemsom nog niet volledig is betaald.
9.4 Garantie vervalt, indien er door derden werkzaamheden aan de dakbedekking/constructie zijn verricht.
9.5 Garantie vervalt, door het niet of tijdig doen uitvoeren van onderhoud en/of inspectie
werkzaamheden door Dak & Ko, hiervoor kunt u een contract afsluiten door bij ons een aanvraag in te dienen.
9.6 Uitsluitingen garantie:
- onjuist onderhoud/geen onderhoud
- onjuist gebruik
- moedwillige nalatigheid
- storm (= wind met grotere windsnelheid dan 20m/sec), brand, bliksem, overstromingen, natuurrampen en ontploffingen, schade door derden, vandalisme of elke vreemde oorzaak.
Natuurrampen en ontploffingen, schade door derden, vandalisme of elke vreemde oorzaak.
- abnormale milieu verontreinigen, welke inhouden doch zich niet beperken tot agressieve atmosfeer
- zouthoudende atmosfeer of elk ander contact met zout water
- gebreken van bouwkundige aard, waaronder begrepen werking van de onderliggende constructie en/of verlies van samenhang van de ondergrond
- onvoldoende en/of onjuist gesitueerde hemelwaterafvoeren
Artikel 10. Toepasselijk recht en geschillen
10.1 De rechtsverhouding tussen opdrachtnemer en opdrachtgever is onderworpen aan het geldende Nederlandse recht.
10.2 Geschillen zullen uitsluitend worden berecht door de bevoegde Nederlandse rechter gelegen in het arrondissement waar opdrachtnemer is gevestigd, tenzij dwingend recht zich tegen deze forumkeuze zou verzetten.
---Deze algemene voorwaarden betreft versie 3, d.d. 1-1-2025.